BDO w firmie budowlanej

Co musisz wiedzieć o ewidencji odpadów w firmie budowlanej?

Jako właściciel firmy budowlanej, koniecznie sprawdź, ile odpadów wytwarza Twoja firma. Od tej informacji będzie zależało, czy powinieneś prowadzić elektroniczną rejestrację odpadów w systemie BDO. Bardzo często w natłoku informacji i w szybkim tempie zmieniających się przepisów, łatwo o pomyłkę. Dlatego dziś przygotowaliśmy maksymalnie proste i konkretne odpowiedzi na nurtujące pytania w zakresie zarządzania odpadami w firmie budowlanej.

Jeśli nadal zastanawiasz się, czy Twoją firmę obowiązuje wpis do BDO lub co się stanie, jeśli nie dopilnujesz formalności, to spieszymy z odpowiedzią!

Czy firma budowlana musi zostać wpisana do BDO?

W trakcie prac remontowo – budowlanych powstają odpady takie jak: gruz, beton, tynki, odpady asfaltowe, odpady drewniane, metalowe, szklane, odpady z tworzyw sztucznych. Jeśli zastanawiasz się, czy musisz dokonać wpisu do BDO, najpierw zapoznaj się z poniższymi kryteriami. Są to limity odpadów podzielone na poszczególne grupy, a ich przekroczenie, jest równoznaczne z obowiązkiem wpisu do elektronicznego rejestru.

  1. Gleba i ziemia – max. 20 ton
  2. Odpady z betonu max. 10 ton
  3. Gruz ceglany max. 10 ton
  4. Odpady ceramiczne i inne wyposażenia – max. 10 ton
  5. Drewno – max. 10 ton
  6. Materiały zawierające gips – max. 10 ton
  7. Zmieszane odpady: beton, gruz ceglany itp. – max. 10 ton
  8. Szkło – max. 5 ton
  9. Tworzywa sztuczne – max. 5 ton
  10. Tynki, tapety, okleiny – max. 5 ton

Jeżeli w ciągu roku Twoja firma remontowo – budowlana produkuje więcej odpadów w którymkolwiek z wymienionych punktów, powinieneś złożyć wniosek do BDO.

Firma budowlana a odpady
Firma budowlana a BDO

Jak wypełnić wniosek BDO w firmie remontowo – budowlanej?

Sprawdziłeś liczbę wytwarzanych odpadów i przekraczasz ustalone limity, w takim razie najwyższa pora, by dokonać rejestracji w systemie BDO. Zachęcamy do przeczytania naszego krótkiego poradnika – Jak złożyć wniosek bdo online w 9 krokach. Dzięki niemu powinieneś uniknąć najczęściej popełnianych błędów. Jeśli, na którymś z etapów będziesz potrzebować pomocy, skontaktuj się z nami. W EMEF BHP organizujemy profesjonalne szkolenia z obsługi systemu BDO. Jeśli nie chcesz tracić czasu i ryzykować bazując wyłącznie na wiedzy z Internetu – jesteśmy do Twojej dyspozycji.

Możesz zlecić nam wszystkie niezbędne formalności związane z obsługą BDO, takie jak:

  • Rejestracja w systemie BDO
  • Aktualizacja danych
  • Dobór odpowiednich kodów odpadów
  • Sprawozdawczość

Kary za brak wpisu do BDO

Pewnie niektórzy z was zastanawiają się, co by było, gdyby… np. gdyby ominąć działania w zakresie elektronicznej ewidencji odpadów? Tego typu zagranie może okazać się bardzo kosztowne, a to z racji kar nakładanych przez sąd lub Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska. Firma, która nie wywiązuje się ze swoich obowiązków podlega karze administracyjnej od 5 tysięcy do 1 miliona złotych, karze grzywny lub karze aresztu.

Przedsiębiorcy, którzy nie złożyli odpowiednich dokumentów w określonych terminach, albo złożyli wniosek niezgodny ze stanem faktycznym, muszą liczyć się z konsekwencjami naruszenia przepisów.

Czy firma remontowo – budowlana musi składać sprawozdania BDO?

Jeśli prowadzisz zakład remontowo-budowlany, jesteś zobowiązany do składania sprawozdań BDO. Tak jak wspomnieliśmy, zacznij od sprawdzenia, jaka jest liczba odpadów, które produkuje Twoja firma. Następnie porównaj, czy nie przekraczasz wyznaczonych limitów. Kiedy jesteś pewien, że musisz założyć elektroniczne konto i wpisać firmę do rejestru, skorzystaj z naszego poradnika lub zamów kompleksową obsługę systemu bdo.

Zapraszamy do kontaktu!

Powyższy artykuł ma charakter informacyjny i ma na celu poszerzanie świadomości przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z Bezpieczeństwem i Higieną Pracy (BHP) Treści zawarte w artykule nie stanowią wykładni prawa oraz nie mogą być traktowane jako zamiennik porady prawnej.

Komentarze