apteczka w pracy

Apteczka zakładowa – co powinno się w niej znaleźć?

Apteczka zakładowa to niezwykle ważny element wyposażenia każdej firmy. Często jednak przedsiębiorcy bagatelizują jej znaczenie. Zupełnie niesłusznie, bo właściwie zaopatrzona apteczka pozwala na szybką i skuteczną reakcję w przypadku nagłego urazu pracownika. Warto pamiętać, że wypadki chodzą po ludziach. Dlatego też dobrze jest poświęcić chwilę na przemyślenie, co powinno się znaleźć w apteczce zakładowej i od czasu do czasu skontrolować przydatność jej zawartości oraz uzupełnić braki, aby mieć pewność, że jest gotowa do użycia.

 

Apteczka zakładowa – ile jej sztuk i gdzie powinno się znajdować w firmie?

 

Na próżno jest szukać w przepisach i kodeksach regulacji dotyczących ilości apteczek w firmie i planu ich rozmieszczenia. O obowiązku jej posiadania mówi Art. 209 Kodeksu Pracy. Jednak to pracodawca podejmie decyzję o tym, ile apteczek znajdzie się w jego firmie i gdzie zostaną ulokowane. Aby spełniały swoje zadanie, warto zrobić to z głową.

Częstą praktyką jest umieszczenie apteczek z plastrami i opatrunkami w pomieszczeniach socjalnych jak kuchnia. Natomiast apteczki zakładowe specjalistyczne warto ulokować blisko pomieszczeń kierowników zmiany lub recepcji. Zgodnie z polską normą PN-EN ISO 7010 na apteczce zakładowej powinien widnieć biały krzyż na zielonym tle.

Określając liczbę apteczek w firmie, warto wziąć pod uwagę rodzaj i nasilenie zagrożeń, które występują w przedsiębiorstwie.

 

Wyposażenie apteczki zakładowej – co musi się w niej znaleźć?

 

Jeśli zestaw pierwszej pomocy ma faktycznie zapewnić pracownikom nagły ratunek, powinien być odpowiednio wyposażony i zawierać różne narzędzia i środki, które umożliwią udzielenie skutecznej pomocy.

W apteczce zakładowej nie powinny znajdować się materiały, które mogłyby w jakikolwiek sposób zaszkodzić poszkodowanemu. Dlatego nie zaleca się trzymania w niej lekarstw.

Przepisy nie precyzują co dokładnie i w jakiej ilości musi się w zestawie ratunkowym. Zawartość apteczki zakładowej w każdym przedsiębiorstwie może być nieco inna, ponieważ powinna uwzględniać rodzaj i nasilenie zagrożeń, jednak większość rzeczy będzie się w nich powtarzała.

Co zatem powinno znaleźć się w standardowej apteczce zakładowej, jeśli chcemy, aby spełniała ona swoje zdanie?

  • gaza opatrunkowa sterylna (kompresy gazowe)
  • bandaż elastyczny
  • chusta trójkątna
  • elastyczna siatka opatrunkowa 2 – 3 rozmiary,
  • maseczka do sztucznego oddychania metodą „usta-usta”,
  • rękawiczki gumowe
  • folia termoizolacyjna srebrno-złotą (folia NRC)
  • plastry zwykłe
  • plastry z opatrunkiem (kilka rozmiarów)
  • płyn dezynfekujący
  • instrukcja udzielania pierwszej pomocy wraz z wykazem telefonów alarmowych.

Pracodawca ma obowiązek wyznaczenia osoby lub kilku osób, które będą na swojej zmianie odpowiedzialne za udzielenie pierwszej pomocy. Nie warto jednak polegać tylko na jednym pracowniku i szkolenie z udzielania pierwszej pomocy zorganizować całej załodze. Pozwoli to każdemu na udzielenie podstawowej pomocy i poczucie się pewniej w sytuacji zagrożenia.

 

zawartość apteczki firmowej

 

Apteczka pierwszej pomocy w zakładzie pracy – gdzie ją kupić?

 

Bez problemu zakupisz apteczkę zakładową wraz z całym niezbędnym wyposażeniem w sklepie z artykułami BHP, w którym możesz zaopatrzyć się od razu w pozostałe niezbędne akcesoria BHP dla swoich pracowników.

Apteczka z bandażami, czy opatrunkami może wydać Ci się trywialną sprawą, ale z pewnością docenisz jej obecność za każdym razem, kiedy chociażby ktoś skaleczy się w zakładowej kuchni. Pamiętaj o dobrej lokalizacji, albo najlepiej kilku, aby każdy z pracowników w przypadku pojawienia się sytuacji zagrażającej zdrowiu, miał do niej łatwy dostęp.

Powyższy artykuł ma charakter informacyjny i ma na celu poszerzanie świadomości przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z Bezpieczeństwem i Higieną Pracy (BHP) Treści zawarte w artykule nie stanowią wykładni prawa oraz nie mogą być traktowane jako zamiennik porady prawnej.

Komentarze