Opłata recyklingowa za reklamówki foliowe a rejestr w BDO
Już od ponad 4 lat – od stycznia 2018 – przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż detaliczną lub hurtową pobierają opłaty recyklingowe za wydane reklamówki z tworzywa sztucznego. Dodatkowo, od września 2019 roku uściślono przepisy, nakładając min. obowiązek rejestrowania ewidencji w BDO. Jeżeli masz sklep lub hurtownię, temat opłaty recyklingowej oraz rejestru BDO może Cię dotyczyć. Zobacz, jak stosować aktualne przepisy.
Spis treści
Jakie reklamówki są objęte opłatą recyklingową?
Zgodnie z art. 40a ustawy o gospodarce opakowaniami, opłata recyklingowa jest pobierana od klienta, który nabywa torbę na zakupy z tworzywa sztucznego. Do tego opisu pasują wykonane z tworzywa sztucznego:
- lekkie torby na zakupy, o grubości materiału poniżej 50 μm,
- pozostałe torby na zakupy, o grubości powyżej 50 μm (od 1.09.2019).
Jeżeli jako przedsiębiorca wydajesz klientom takie reklamówki, jesteś zobowiązany pobrać od nich opłatę recyklingową.
Zwolnienie z opłaty recyklingowej?
Opłata recyklingowa nie ciąży jedynie na bardzo lekkich torbach z tworzywa sztucznego o określonym w ustawie przeznaczeniu.
Kryteria są spełnione, jeśli:
- torba na zakupy jest wykonana z tworzywa sztucznego o grubości < 15 μm,
- jej wydanie jest wymagane ze względów higienicznych, na przykład stanowi podstawowe opakowanie żywności luzem,
- gdy stosowanie torby zapobiega marnowaniu żywności.
UWAGA! W przypadku zastosowania reklamówek do innych celów niż żywność, opłata obowiązuje także dla reklamówek < 15 μm
Ewidencja nabytych i wydanych reklamówek
Pobranie opłaty to tylko jeden z obowiązków przedsiębiorcy. Kolejnym jest prowadzenie ewidencji z informacjami o liczbie nabytych oraz wydanych toreb na zakupy z tworzywa sztucznego.
Jak prowadzić ewidencję? Ustawa nie dyktuje jednolitego wzoru, ważne żeby była czytelna i prowadzona na bieżąco. Możesz do tego użyć arkusza Excel lub trzymać się tradycyjnej wersji papierowej.
Jeżeli chodzi o samą opłatę, to chociaż stanowi ona Twój przychód, nie możesz zostawić jej sobie w całości. Maksymalna kwota, jaką sprzedawca może obciążyć klienta za jedną sztukę reklamówki to 1 zł. Następnie przedsiębiorca, który wydał reklamówkę z tworzywa sztucznego musi uiścić w terminie opłatę recyklingową w kwocie 20 groszy za jedną sztukę wydanej reklamówki na konto właściwego Urzędu Marszałkowskiego.
Jakie są terminy opłaty recyklingowej?
Opłatę recyklingową wnosi się do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana. A więc:
- I kwartał – do 15 kwietnia
- II kwartał – do 15 lipca
- III kwartał – do 15 października
- IV kwartał – do 15 stycznia następnego roku
Dlaczego potrzebujesz wpisu do BDO?
Najważniejszą zmianą w ustawie o gospodarce opakowaniami jest zapis o rejestrze BDO. Wpis BDO dla przedsiębiorców wydających torby z tworzyw sztucznych nie jest opcją, ale koniecznością. To wymóg, który nakłada prawodawca.
Dla podmiotów prowadzących sprzedaż hurtową lub detaliczną, oferujących reklamówki niespełniające warunków zwolnienia, prawidłowy jest wpis w Dziale VI, tabeli 7 rejestru BDO.
Przeczytaj również: BDO w firmie produkcyjnej – o czym w zakresie odpadów musi pamiętać fabryka?
BDO i reklamówki a sprawozdanie roczne
Jako przedsiębiorca, masz obowiązek składać marszałkowi województwa roczne sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami. Jeżeli chodzi o BDO i reklamówki, sprawozdanie obejmuje liczbę nabytych i wydanych toreb z tworzywa sztucznego.
Pobierając od klientów opłatę recyklingową za reklamówki, deklarację musisz złożyć do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy. Dlatego właśnie potrzebujesz wpisu w rejestrze BDO.
Bez właściwego wpisu w bazie BDO, nie będziesz w stanie dopełnić obowiązku nałożonego przez ustawodawcę.
BDO i reklamówki – jak wypełnić sprawozdanie?
Jeżeli jesteś zarejestrowany w BDO i wydajesz reklamówki, musisz złożyć stosowne roczne sprawozdanie. Jak wypełnić je poprawnie?
Odwiedź stronę internetową rejestr-bod.mos.gov.pl i zaloguj się – w tym celu możesz wykorzystać e-dowód lub Profil Zaufany. W panelu BDO wybierz swoją firmę i miejsce prowadzenia działalności, a w menu Sprawozdawczość, stwórz nowe sprawozdanie o produktach, opakowania i o gospodarowaniu odpadami. Wypełnij poszczególne pola. Pamiętaj, że dokument składasz do Urzędu Marszałkowskiego właściwego ze względu na adres Twojej firmy. Po wypełnieniu wszystkich pól możesz wysłać sprawozdanie i pobrać UPO.
Jeżeli nie chcesz popełnić błędu, skorzystaj z pomocy profesjonalistów. Eksperci EMEF pomogą Ci w o uzyskaniu stosownego wpisu oraz późniejszej obsłudze systemu BDO. Dzięki temu będzie wydawać i ewidencjonować opłaty recyklingowe za reklamówki zgodnie z prawem i nie narazisz się na kary finansowe.