Wniosek BDO - jak złożyć i wypełnić

Jak złożyć wniosek BDO online?

Rejestr BDO jest integralną częścią bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Obecnie forma papierowa składania wniosku ustąpiła formie elektronicznej, dlatego tak ważne jest, by umieć poruszać się po systemie BDO. W dzisiejszym artykule wyjaśniamy m.in.: jak wypełnić wniosek BDO przez profil zaufany, gdzie należy go wysłać i jak przebiega rejestracja wniosku. Sprawdź krótki poradnik, by uniknąć błędów.

 

Wniosek BDO, co to jest i kto mu podlega?

Zanim przejdziemy do opisania poszczególnych etapów składania wniosku, wyjaśnijmy, czym jest BDO. Skrót ten należy rozumieć, jako „baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami”. Aby lepiej zrozumieć to zagadnienie, warto zajrzeć do art. 82 ust. 1 ustawy o odpadach. Znajdziemy w niej informacje, że:

BDO to system teleinformatyczny, który dysponuje bazą danych o podmiotach wprowadzających do obrotu produkty i produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami. Dzięki rejestracji do BDO możliwe jest gromadzenie danych związanych z gospodarką odpadami oraz spełnienie przez przedsiębiorców dodatkowych obowiązków”. (https://poradnikprzedsiebiorcy.pl)

takimi danymi mogą być np. ilości wprowadzonych do obrotu opakowań lub też ilości sprowadzonego sprzętu elektrycznego i elektronicznego w danym roku kalendarzowym.  W razie braku zarejestrowania się w systemie BDO i niedopełnienia formalności, na danego przedsiębiorcę nakładane są wysokie sankcje.

Jak wypełnić wniosek BDO?

W przypadku polskich przedsiębiorców od 1 stycznia 2020 roku wniosek BDO należy wypełnić w 100% online przez profil zaufany. Można zrobić to samemu (jeżeli jesteś właścicielem firmy, bądź osobą upoważnioną), albo zlecić firmie takiej, jak EMEF BHP, która zajmuje się m.in. prowadzeniem wszelkich formalności związanych z gospodarowaniem odpadów. Jeśli szukasz pomocy w ramach kompleksowej obsługi systemu BDO, sprawdź nasze usługi.

Wniosek BDO online – krok po kroku

  1. Na samym początku wchodzimy na stronę https://bdo.mos.gov.pl/
  2. Klikamy „przejdź do systemu BDO”
  3. Logujemy się przez profil zaufany
  4. W panelu wchodzimy w zakładkę WNIOSKI (po lewej stronie)
  5. Klikamy „nowy wniosek” à nowy wniosek rejestracyjny (aktualizacyjny – w przypadku zmian we wpisie)
  6. Wypełniamy dane firmy. Jeśli korzystamy z pomocy firmy zajmującej się obsługą systemu BDO lub przez osobę upoważnioną, wówczas należy zaznaczyć, że wniosek jest składany na podstawie pełnomocnictwa – nadanie pełnomocnictwa wiąże się z opłatą skarbową 17 zł wpłacaną do Urzędu Miasta, gdzie znajduje się siedziba Urzędu Marszałkowskiego. Zobrazujmy to na konkretnym przykładzie: Jeśli np. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego mieści się w Krakowie, to wpłacamy kwotę 17zł na konto Urzędu Miasta w Krakowie. Wzory pełnomocnictwa znajdziesz tutaj.
  7. Następnie wypełniamy odpowiednie tabele (zgodnie z prowadzoną działalnością) przykładowo, jeżeli używamy reklamówek z tworzywa sztucznego, to wpisujemy się do działu VI tabela 7.
  8. Klikamy w oświadczenie i dodajemy wniosek uiszczenia opłaty rejestrowej – jeśli dotyczy.
  9. Składamy wniosek.

Rejestracja odpadów w bazie BDO

Kto jest zobowiązany do opłaty rejestrowej?

Do opłaty rejestrowej są zobowiązani przedsiębiorcy:

  • wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny i autoryzowani przedstawiciele
  • wprowadzający baterie lub akumulatory
  • wprowadzający pojazdy
  • producent, importer i wewnątrzwspólnotowy nabywca opakowań
  • wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach
  • wprowadzający na terytorium kraju opony
  • wprowadzający na terytorium kraju oleje smarowe

Jak złożyć wniosek BDO?

Tak jak wspomnieliśmy powyżej, obecnie wniosek rejestrowy składa się wyłącznie drogą elektroniczną za pomocą systemu BDO. Dotyczy to także podpisu potrzebnego do udzielenia pełnomocnictwa. Wprawdzie są urzędy, które jeszcze przyjmują podpis w formie papierowej, ale zdarza się to coraz rzadziej, dlatego warto zaadaptować się do nowych wytycznych i składać podpis przez profil zaufany lub podpis kwalifikowany.

Wyjątkiem są przedsiębiorcy zza granicy, którzy nie posiadają swojej lokalizacji na terytorium RP. Wtedy należy złożyć wniosek o wpis do rejestru BDO bezpośrednio do Marszałka Województwa Mazowieckiego w formie pisemnej. Warto również zapamiętać, że w przypadku, gdy nastąpią jakiekolwiek zmiany we wniosku rejestrowym, to należy je wprowadzić do systemu, poprzez wniosek aktualizacyjny (czas na wprowadzenie zmian, to 30 dni).

Rejestr BDO

Gdzie wysłać wniosek BDO?

Po wpisaniu adresu siedziby firmy, system sam dopasuje odpowiedni Urząd Marszałkowski. W przypadku rejestracji firmy zagranicznej bez lokalizacji na terytorium RP wniosek składa się do Marszałka Województwa Mazowieckiego z siedzibą w Warszawie.

Jak przebiega rejestracja wniosku BDO?

Wniosek składamy za pośrednictwem strony https://bdo.mos.gov.pl/. Po odpowiednim wypełnieniu wniosku urząd ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku w systemie BDO i nadanie numeru. Należy pamiętać, że Urząd Marszałkowski nie informuje nas, że numer został nadany. Można to sprawdzić drogą elektroniczną, klikając tutaj i wyszukując podmiot np. po numerze NIP swojej firmy.

Jeżeli, zamiast zlecać obsługę BDO zewnętrznej firmie, wolisz sam nauczyć się poruszać się po systemie BDO, to koniecznie sprawdź nasze szkolenia BDO. Podczas szkoleń dowiesz się m.in. jak złożyć wniosek i aktualizować dane we wniosku, a także zdobędziesz wiele innych, praktycznych umiejętności.

Zapraszamy do kontaktu!

 

 

 

 

Powyższy artykuł ma charakter informacyjny i ma na celu poszerzanie świadomości przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z Bezpieczeństwem i Higieną Pracy (BHP) Treści zawarte w artykule nie stanowią wykładni prawa oraz nie mogą być traktowane jako zamiennik porady prawnej.

Komentarze